Strona główna
Rower
Tutaj jesteś

Przerzutki w piaście – jak działają i dlaczego warto je wybrać?

Rower Data publikacji - 5 maja 2024 Autor - Redakcja likebike.pl
przerzutki w piaście


Przerzutki w piaście to jedno z najlepszych rozwiązań technologicznych dostępnych dla rowerzystów, którzy cenią sobie wygodę, niski poziom konserwacji i niezawodność. Choć mogły wydawać się bardziej skomplikowane niż tradycyjne przerzutki zewnętrzne, przerzutki w piaście zdobywają coraz większą popularność. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z ich licznych zalet i innowacyjnej konstrukcji, które sprawiają, że są idealnym wyborem dla wielu rowerzystów. W tym artykule przyjrzymy się dokładniej, jak działają przerzutki w piaście, jakie mają zalety, jakie są ich podstawowe rodzaje oraz dlaczego warto je wybrać.

Jak działają przerzutki w piaście?

Przerzutki w piaście, znane również jako wewnętrzne systemy zmiany biegów, działają na zasadzie przekładni umieszczonej wewnątrz piasty tylnego koła. W przeciwieństwie do tradycyjnych przerzutek zewnętrznych, które zmieniają bieg poprzez przesuwanie łańcucha po różnych zębatkach na kasecie, przerzutki w piaście dokonują zmiany przełożeń bezpośrednio wewnątrz samej piasty. Zmiana biegów następuje za pomocą specjalnych mechanizmów, takich jak koła planetarne lub przekładnie zębate.

W momencie, gdy rowerzysta zmienia bieg, mechanizm wewnętrzny aktywuje odpowiednie koła zębate, które zmieniają przełożenie. Ten system jest całkowicie zamknięty, co oznacza, że jest chroniony przed brudem, wodą i innymi zanieczyszczeniami. Taki sposób działania zwiększa trwałość systemu i ogranicza potrzebę regularnego konserwowania.

Przerzutki w piaście wymagają mniej precyzyjnego dostrajania w porównaniu do przerzutek zewnętrznych. Nawet jeśli niektóre komponenty się zużywają, zmiana biegów zazwyczaj pozostaje płynna i niezawodna. Ponadto, użytkownicy mogą zmieniać biegi w dowolnym momencie, nawet podczas postoju, co jest dużym plusem dla miasta i jazdy rekreacyjnej.

Warto również wspomnieć o rosnącej liczbie biegów dostępnych w piastach planetarnych – od 3, przez 8, aż do 14 biegów oferowanych przez niektóre zaawansowane modele. Dzięki temu rowerzyści mogą wybierać najbardziej optymalne przełożenie dla różnych warunków jazdy, bez potrzeby częstej regulacji i konserwacji układu napędowego.

Zalety przerzutek w piaście

Przerzutki w piaście mają szereg zalet, które przyciągają zarówno rowerzystów rekreacyjnych, jak i bardziej wymagających użytkowników. Jedną z głównych zalet jest ich niska potrzeba konserwacji. Ponieważ system zmiany biegów jest zamknięty wewnątrz piasty, jest znacznie mniej narażony na zanieczyszczenia, co zdecydowanie wydłuża jego żywotność.

Kolejną zaletą jest prosta obsługa. Użytkownicy nie muszą martwić się o precyzyjne dostrojenie przerzutek, które jest konieczne w przypadku tradycyjnych systemów zewnętrznych. Jest to szczególnie korzystne dla osób, które nie mają doświadczenia w serwisowaniu rowerów i wolą spędzać więcej czasu na jeździe niż na konserwacji sprzętu.

Przerzutki w piaście oferują również możliwość zmiany biegów na postoju. Jest to szczególnie przydatne, gdy trzeba szybko zatrzymać się na światłach lub na zakorkowanej ulicy. Inne systemy zmiany biegów wymagają pedałowania w trakcie zmiany przełożenia, co może być uciążliwe w ruchu miejskim.

Kolejną istotną zaletą jest brak zewnętrznych części, które mogłyby ulec uszkodzeniu przy upadku lub podczas transportu roweru. Zintegrowany system jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne, co jest znaczącym plusem dla osób często przewożących rower w samochodzie czy na dachu.

Jeszcze jednym aspektem jest większa niezawodność w złych warunkach pogodowych. Układ zamknięty chroni mechanizm przed wodą, błotem i śniegiem, co pozwala na płynną zmianę biegów niezależnie od warunków atmosferycznych. To sprawia, że przerzutki w piaście są doskonałym wyborem dla rowerzystów jeżdżących przez cały rok, nie tylko w cieplejsze miesiące.

Nie można zapominać również o korzyściach związanych z estetyką. Rowery wyposażone w przerzutki w piaście mają czystszy i bardziej schludny wygląd, dzięki braku zewnętrznych przerzutek i mniejszych wymagań dotyczących prowadzenia łańcucha. To jest szczególnie atrakcyjne dla osób, które cenią sobie minimalistyczny design swojego roweru.

Podstawowe rodzaje przerzutek w piaście

Na rynku dostępne są różne rodzaje przerzutek w piaście, które różnią się zarówno konstrukcją, jak i sposobem działania. Najpopularniejsze kategorie to przerzutki planetarne i przerzutki przekładniowe. Każdy z tych systemów ma swoje specyficzne cechy, które mogą przyciągnąć różne grupy rowerzystów w zależności od ich potrzeb i preferencji.

Przerzutki planetarne

Przerzutki planetarne to najbardziej zaawansowany i powszechnie używany typ przerzutek w piaście. Zastosowanie mechanizmu planetarnego pozwala na płynną i efektywną zmianę biegów wewnątrz piasty. Mechanizm działa na zasadzie współpracy kilku zębatek (kół planetarnych) obracających się wokół centralnego koła słonecznego.

Taka konstrukcja umożliwia uzyskanie różnych przełożeń bez konieczności zmiany zębatek na zewnątrz piasty. Dzięki temu przerzutki planetarne są bardziej kompaktowe i trwalsze. Przykładem może być popularny model przerzutki Shimano Nexus, dostępny w wersjach 3-, 5-, 7- i 8-biegowych.

Przerzutki planetarne są szczególnie cenione za swoją trwałość i niezawodność. Dobrze radzą sobie w trudnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Zamknięta konstrukcja sprawia, że są odporne na wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia, co znacząco wpływa na ich długowieczność.

Kolejnym plusem jest ich niska konserwacja. Wymiana oleju lub smarowanie wewnętrznych mechanizmów jest znacznie rzadsze niż w przypadku zewnętrznych przerzutek, co jest dużym udogodnieniem. Ponadto, zmiana biegów jest bardzo płynna i cicha, co zwiększa komfort jazdy.

Warto wspomnieć, że przerzutki planetarne mogą być również stosowane w rowerach elektrycznych, gdzie wymagane są bardziej wytrzymałe komponenty. Zintegrowany system zmiany biegów eliminuje problemy z napinaniem łańcucha, co jest dużą zaletą w tego typu rowerach.

Przerzutki przekładniowe

Przerzutki przekładniowe działają na trochę innej zasadzie niż planetarne. Opierają się na zestawie stałych przekładni zębatych, które pozwalają na zmianę przełożeń. System ten jest również zamknięty wewnątrz piasty i oferuje podobne zalety w bezobsługowości i trwałości.

W przerzutkach przekładniowych, zmiana biegów jest realizowana poprzez przesuwanie kół zębatych względem siebie. System ten jest bardzo wydajny i pozwala na precyzyjną kontrolę nad przełożeniami. Jest to szczególnie przydatne w rowerach górskich i trekkingowych, gdzie zmienne warunki terenowe wymagają szybkiej adaptacji.

Jednym z popularnych modeli przerzutki przekładniowej jest Rohloff Speedhub, który oferuje nawet 14 biegów. Jest to zaawansowany system, chętnie wybierany przez profesjonalnych rowerzystów, ale również przez amatorów, którzy cenią sobie najwyższą jakość i niezawodność.

Dużą zaletą tego typu przerzutek jest ich wszechstronność. Mogą być używane zarówno w rowerach miejskich, turystycznych, jak i w bardziej wymagających rowerach górskich. Przerzutki przekładniowe charakteryzują się również cichą pracą, co zwiększa komfort jazdy.

Ponadto, ze względu na zamkniętą konstrukcję, są mniej narażone na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Wymagają również znacznie mniej konserwacji niż tradycyjne przerzutki zewnętrzne, co jest dużym plusem dla rowerzystów ceniących sobie wygodę i bezproblemowe użytkowanie swojego sprzętu.

Dlaczego warto wybrać przerzutki w piaście?

Wybór przerzutek w piaście ma wiele korzyści, które sprawiają, że są one coraz bardziej popularne wśród różnych grup rowerzystów. Jednym z głównych powodów jest ich trwałość i niezawodność. Dzięki zamkniętej konstrukcji, mechanizmy przerzutek są chronione przed brudem, wodą oraz innymi zanieczyszczeniami, co znacząco wydłuża ich żywotność i minimalizuje konieczność konserwacji.

Kolejnym atutem jest wygoda użytkowania. Możliwość zmiany biegów na postoju jest nieoceniona, szczególnie w miejskich warunkach, gdzie nagłe zatrzymania są częste. Dla osób korzystających z roweru na co dzień, eliminuje to wiele problemów związanych z koniecznością dokładnego dostrojenia i konserwacji tradycyjnych przerzutek.

Przerzutki w piaście oferują również większą estetykę i mniejszą podatność na uszkodzenia. Brak zewnętrznych części znacząco zmniejsza ryzyko uszkodzeń mechanicznych, co jest szczególnie ważne w przypadku rowerów transportowanych w samochodach czy przewożonych w trudnych warunkach. Estetyczny wygląd bez wystających przerzutek również przemawia na korzyść tego rozwiązania.

Dodatkowo, przerzutki w piaście dostarczają ciszy i płynności pracy. Zmiana biegów odbywa się w sposób cichy i płynny, co zwiększa komfort jazdy i sprawia, że rowerzysta może skupić się na trasie, a nie na hałaśliwych mechanizmach zmiany biegów.

Przerzutki w piaście są także dobrą opcją dla rowerów elektrycznych, gdzie wytrzymałość układu napędowego jest kluczowa. Wzmocnione konstrukcje przerzutek planetarnych i przekładniowych świetnie sprawdzają się w tego typu pojazdach, eliminując problemy z napinaniem łańcucha i częstymi regulacjami.

Ostatecznie, korzyści te sprawiają, że przerzutki w piaście są wartościową inwestycją dla każdego rowerzysty – od codziennych użytkowników w mieście, przez rowerzystów turystycznych, aż po profesjonalistów szukających najlepszych rozwiązań technologicznych. Wysoka niezawodność, wygoda użytkowania i wyjątkowa trwałość czynią je jednym z najlepszych wyborów na rynku rowerowym.

Ile waży rower? Przegląd modeli na rynku

Redakcja likebike.pl

Jesteśmy pasjonatami zdrowego stylu życia, dla których rower, zdrowe odżywianie, trening siłowy oraz suplementacja stanowią fundament codziennej rutyny. Naszym celem jest dzielenie się wiedzą, inspiracją oraz praktycznymi poradami, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele zdrowotne i sportowe.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Raleigh rower - co to za firma? Przegląd marki